وبلاگ

آب‌بندی لوله دودکش خروجی از سقف شیروانی

آب‌بندی لوله دودکش خروجی از سقف شیروانی

ساختمان‌ها در دنیای امروز از ارکان اصلی زندگی افراد به شمار می‌آیند. به همین دلیل همواره باید در جهت حفظ بقای بنا کوشید. با استفاده از برخی ترفندها، عمر مفید یک ساختمان به طرز چشم‌گیری افزایش می‌یابد. آب‌بندی دودکش از عناصر کلیدی بسیاری از سازه‌های دودکش سقف است که نقشی حیاتی در سقف‌های شیروانی دارد. از دودکش ساختمان به منظور تخلیه گاز ناشی از احتراق موتورخانه یا پکیج استفاده می‌شود. بنابراین، آب‌بندی لوله دودکش خروجی از سقف شیروانی اهمیت زیادی دارد.

دودکش‌ها همواره در معرض تاثیراتی مانند نفوذ آب و رطوبت قرار دارند. این موضوع سبب کاهش عمر دودکش، کاهش عمر سقف و در نتیجه تخریب کل ساختمان می‌شود. بنابراین، آب‌بندی دودکش سقف راهکاری مناسب برای حفظ یک ساختمان در طولانی‌ مدت است. در این مطلب به بررسی آب‌بندی لوله دودکش و روش‌های نگهداری از آن می‌پردازیم.

آب‌بندی دودکش سقف چه مزایایی دارد؟

آب‌بندی دودکش سقف سبب افزایش طول عمر مفید ساختمان می‌شود. دودکش‌ها نقش مهمی در ساختمان دارند و آب‌بندی آن‌ها سبب جلوگیری از خطرات احتمالی می‌شود. همچنین، آب‌بندی لوله دودکش کاربردهای زیادی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

۱. کاهش خطرات احتمالی

عدم آب‌بندی لوله دودکش سقف می‌تواند سبب ایجاد خطراتی برای سازه و اهالی ساختمان شود. همچنین نفوذ آب به درون سازه، سبب پوسیدگی می‌شود و دودکش را از بین می‌برد. از دیگر مزایای آب‌بندی لوله دودکش افزایش ایمنی ساختمان است.

۲. بهتر شدن کیفیت هوای داخلی  

 از آن جایی که آب‌بندی لوله دودکش از نفوذ رطوبت و همچنین عوامل آلوده‌کننده به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند، در نتیجه کیفیت هوای داخلی نیز بیشتر می‌شود. این موضوع برای سلامتی، امنیت ساکنین و افراد دیگر در یک ساختمان اهمیت ویژه‌‌ای دارد.

۳. کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

شاید روش‌های جایگزین آب‌بندی لوله دودکش به صورت مقطعی پاسخ‌گو باشند، اما هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن افزایش می‌یابد. اجرای نامناسب آب‌بندی سبب نفوذ آب و رطوبت به درون دودکش می‌شود و دودکش را از بین می‌برد. به یاد داشته باشید گاهی اوقات هزینه تعمیر دودکش از هزینه خود آب‌بندی در مراحل نخست بیشتر است. پس باید از فردی متخصص برای انجام این کار کمک بگیرید.

انواع شیوه‌های آب‌بندی دودکش سقف کدامند؟

از روش‌های گوناگونی برای آب‌بندی دودکش سقف، می‌توان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. توجه داشته باشید هر یک از این روش‌ها، مزایا و معایب خود را دارد و باید روشی را با بیشترین مزایای ممکن انتخاب کنید. هر چه روش انتخابی شما مطابق با استاندارهای دودکش باشد، استفاده از آن بهتر خواهد بود. البته انتخاب هر یکی از این روش‌ها به عواملی مانند نوع اسکلت ساختمان، بودجه در نظر گرفته شده، انتظارات افراد ساکن در ساختمان و شرایط آب و هوایی آن منطقه بستگی دارد. در این بخش چند شیوه‌ی آب‌بندی لوله دودکش را مرور می‌کنیم:

۱. پوشش دادن با مواد آب‌بندی

در این روش سقف با بهره‌گیری از مواد آب‌بندی دودکش مانند رزین‌های سیلیکونی، مواد پلیمری و روغن‌های ضد آب به خوبی پوشش داده می‌شود. این روش از لحاظ فرآیندهای اجرایی بسیار آسان‌تر است و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. در عین حال کارایی آن بسیار چشم‌گیر است و از نفوذ رطوبت و نشت آب جلوگیری می‌کند.

البته برخی مواد آب‌بندی در مقابل شرایط آب و هوایی و یا اشعه شدید ماورای بنفش مقاوم نبوده و باید از متریال‌های باکیفیت برای آب‌بندی استفاده شود. بنابراین، پیش از خرید درباره‌ی مقاومت هر یک از متریال‌های مورد استفاده تحقیق کنید و یا با کارشناسان این حوزه در ارتباط باشید.

۲. نصب ممبرین آب‌بندی

با نگاهی به بازار و ساختمان‌‌های شیروانی مختلف، انواعی از ممبرین‌های آب‌بندی شده از جنس‌هایی مانند PVC، epdm و tpo را مشاهده می‌کنید که هر کدام به سطح دودکش ساختمان محکم می‌شوند. مقاومت در مقابل ضربات و فشارهای فیزیکی، تغییرات دمایی شدید و ماورای بنفش از مهم‌ترین مزایای ممبرین است. همچنین در برابر نفوذ آب و رطوبت به داخل سازه نیز مقاوم است.

نصب این ممبرین‌ها به مهارت و تخصص فراوانی نیاز دارد و مهندسان این حوزه می‌توانند آن را اجرا نمایند. جالب است بدانید استفاده از ممبرین آب‌بندی نسبت به روش‌های معرفی شده دیگر، طول عمر بیشتری دارد و پوشش بهتری را هم در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌دهد.

۳. استفاده از مواد چسبنده آب‌بندی

مواد چسبنده آب‌بندی برای آب‌بندی دودکش سقف کارآمد هستند. از این روش به عنوان روشی اقتصادی یاد می‌کنند که نسبت به روش‌های دیگر هزینه‌ی کمتر و بازدهی مناسب‌تری دارد. برای آب‌بندی به این شیوه، مواد چسبنده‌‎ای نظیر بوتیل و آدزیوتیو هایبریدی در بازار موجود است که می‌توان برای آب‌بندی لوله دودکش استفاده کرد. این مواد به سطح خارجی دودکش چسبیده و درز‌ها، ترک‌ها و اتصالات را به خوبی می‌پوشاند. محافظت در برابر آب و رطوبت، یکی از ویژگی‌های جذاب این محصولات است. برخی از مزایای مواد چسبنده به شرح زیر است:

  • قیمت به‌صرفه و مناسب
  • قابلیت نصب و اجرای بسیار ساده
  • تنوع در بازار برای انتخاب مطابق با نیازهای مختلف

انواع روش‌های آب‌بندی دودکش

بهترین روش آب‌بندی دودکش سقف کدام است؟

انتخاب یکی از شیوه‌های موجود جهت آب‌بندی دودکش سقف برای بسیاری از افراد مشکل است. با وجود آن‌که هر یک از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند، اما انتخاب روش مناسب آب‌بندی لوله دودکش به عوامل زیادی وابسته است. همچنین سلایق شخصی، سبک زندگی و منطقه‌ی محل سکونت نیز در انتخاب آب‌بندی لوله دودکش اهمیت زیادی دارد. در ادامه‌ی مطلب به بررسی برخی از این عوامل پرداخته شده است:

  • نوع مصالح مورد استفاده در زمان ساخت سازه، از عوامل تعیین کننده نوع آب‌بندی لوله دودکش است.
  • برخی خانه‌ها و ساختمان‌ها در شرایط آب و هوایی سرد همچون برف و باران شدید قرار دارند که احتمال نفوذ آب و رطوبت به درون ساختمان بیشتر می‌شود. به همین دلیل هنگام خرید مواد مورد استفاده در آب‌بندی لوله دودکش، دقت لازم را داشته باشید.
  • میزان بودجه‌ی لازم جهت خرید مواد آب‌بندی متفاوت است. به همین دلیل برای آب‌بندی لوله دودکش باید میزان هزینه‌ی آن را نیز درنظر گرفت.

مزایا و معایب پوشش دادن با مواد آب‌بندی

پوشش با مواد آب‌بندی دودکش مزایا و معایب خاصی دارد. خوشبختانه اجرای آن بسیار ساده است و به طور معمول افراد غیرمتخصص نیز قادر به انجام آن هستند. هزینه عملیاتی این روش چندان چشم‌گیر نیست و باقی‌مانده بودجه را می‌توان صرف بخش‌های دیگر سازه جهت مقاوم‌سازی و افزایش ایمنی کرد. قابل ذکر است که پوشش دادن با مواد آب‌بندی به تعویض دوره‌ای نیاز دارد. یعنی وقتی عمر مفید مواد تمام می‌شود، دیگر در برابر رطوبت و آب مقاومتی ندارد.

مزایا و معایب نصب ممبرین آب‌بندی

عمر مفید محصولات مرتبط با ممبرین برای آب‌بندی دودکش سقف طولانی است و تا سال‌ها می‌توان از مزایای آن استفاده کرد. کارشناسان آب‌بندی لوله دودکش از محصولات ممبرین برای شرایط نامناسب آب و هوایی استفاده می‌کنند، زیرا در برابر طوفان، بارش برف و باران بسیار مقاوم است.

اگر محل سکونت شما در چنین آب و هوایی است، می‌توانید از محصولات ممبرین استفاده کنید. هزینه نصب محصولات ممبرین بسیار بیشتر از روش‌های دیگر است و برای اجرا نیز نیاز به مهارت تخصصی دارد. با این حال مشتریان دیگر خرید آن را توصیه می‌کنند و میزان قیمت را نسبت به بازدهی فوق‌العاده‌ی آن منطقی می‌دانند. برای نصب محصولات ممبرین باید از کارشناسان این حرفه کمک بگیرید و از نصب صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

مزایا و معایب مواد چسبنده آب‌بندی

اجرا و نصب مواد چسبنده‌ی آب‌بندی دودکش در بین سایر روش‌ها آسان‌تر است و زمان زیادی را از نصاب نمی‌گیرد. در ضمن هزینه این مواد نسبت به ممبرین کمتر است، اما در بازه‌های کوتاه مدت نیاز به تعویض دوره‌ای دارد. بنابراین با وجود صرفه‌جویی در زمان اولیه نیاز به تعویض‌های دوره‌ای خواهید داشت. همچنین بازدهی ممبرین بسیار بالاتر از مواد چسبنده‌ی آب‌بندی لوله دودکش است، اما هزینه‌ی بالاتری دارد.

مزایای آب‌بندی دودکش

نکات مهم در آب‌‌بندی دودکش سقف

برای آب‌بندی دودکش سقف، رعایت برخی نکات مهم ضروری است. کیفیت اجرای پروژه با رعایت این موارد تضمین می‌شود، مگر این‌که اتفاق غیر قابل پیش‌بینی رخ دهد. نخستین گام برای آب‌بندی لوله دودکش انتخاب مواد باکیفیت است که دارای نشان استاندار ملی باشد. همچنین محصول انتخابی باید با شرایط آب و هوایی محل سکونت شما سازگار باشد.

برای خرید محصولات آب‌بندی لوله دودکش از مقاومت محصول در برابر نفوذ آب و شرایط محیطی اطمینان حاصل کنید. از محصولات تولیدی شرکت‌های معتبر در این حوزه خرید کنید، زیرا تا سال‌های طولانی از کیفیت محصول بهره‌مند می‌شوید. هرچه میزان کیفیت محصولات بالاتر باشد، عمر دودکش نیز افزایش می‌باشد و نیاز به تعویض دوره‌ای ندارد.

با این وجود انتخاب محصول از برندهای متفاوت در بازار، کمی دشوار به نظر می‌رسد. بنابراین، می‌توانید قبل از خرید با متخصصان و کارشناسان این حوزه مشورت کنید. متخصصان آب‌بندی لوله دودکش با توجه به نوع ساختمان، شرایط آب و هوایی و محل سکونت راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند.

مهم‌ترین نکات آب‌بندی دودکش

نیاز به نصاب و کارشناس ماهر

آب‌بندی دودکش سقف‌های شیروانی به کارشناسان ماهر و متخصص نیاز دارد. متخصصان آب‌بندی لوله دودکش به تمام روش‌های نصب آب‌بندی مسلط هستند و باید برای نصب آب‌بندی از ایشان کمک بگیرید، حتی اگر از ساده‌ترین روش‌ها جهت آب‌بندی استفاده کنید.

 آب‌بندی لوله دودکش توسط نصاب ماهر و با تجربه به بهترین شکل انجام می‌شود و آب و رطوبت به درون دودکش نفوذ نخواهد کرد. همچنین می‌توانید پیش از نصب آب‌بندی از متخصصان این حوزه در خصوص شیوه‌ی مراقبت از محصولات آب‌بندی مشاوره بگیرید. عدم اطلاع از روش‌های نگهداری از محصولات آب‌بندی، سبب کاهش طول عمر آن‌ها می‌شود.

شیوه نگهداری و مراقبت دوره‌ای از مواد آب‌بندی

نگهداری و مراقبت‌های دوره‌ای از لوله دودکش بعد از اتمام آب‌بندی اهمیت زیادی دارد. شما باید از روش‌های مناسب برای نظافت و تعمیرات استفاده کنید. استفاده از روش‌های درست نظافت سبب حفظ کیفیت آب‌بندی شده و طول عمر آن را افزایش می‌دهد. همچنین نگهداری منظم و دوره‌ای از آب‌بندی دودکش و مواد متصل شده به آن سبب افزایش طول عمر محصول می‌شود و از هزینه‌های ناگهانی برای تعمیرات کلی و جزئی جلوگیری خواهد کرد. برای نظافت و نگهداری از آب‌بندی لوله دودکش از متخصصان این حرفه کمک بگیرید. سپس با توجه به راهنمایی‌ها و شیوه‌های توصیه شده آن را اجرا کنید.

آب‌بندی لوله دودکش

بهترین زمان برای آب‌بندی دودکش

انتخاب بهترین زمان و شرایط مناسب برای آب‌بندی دودکش سقف اهمیت فراوانی دارد. بهتر است آب‌بندی لوله دودکش زمانی انجام گیرد که باران نبارد و شرایط آب و هوایی مطلوب باشد. به دلیل آن‌که مواد آب‌بندی به خوبی خشک شود و تراکم و ماندگاری بالاتری در طولانی مدت داشته باشد. البته دستورالعمل روش‌های آب‌بندی متفاوت است و هر روشی استانداردهای خاص خود را دارد که باید به طور دقیق توسط نصاب رعایت شود.

اگر نصاب در این زمینه تجربه کافی داشته باشد، قدم به قدم پیش رفته و تجهیزات و مواد مناسب را در هر مرحله به کار می‌برد. در این‌صورت نصب آب‌بندی لوله شما دچار مشکل نخواهد شد و می‌توانید از نصب درست آن اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

آب‌بندی دودکش سقف شیروانی اهمیت فراوانی دارد. توجه به جزئیات و اجرای آن موجب افزایش عمر مفید ساختمان و کاهش هزینه‌های اضافی می‌شود. روش‌های متفاوتی برای آب‌بندی لوله دودکش وجود دارد که بعضی از آن‌ها کیفیت بالایی دارند. همچنین برخی از آن‌ها به راحتی نصب شده و کیفیت و هزینه‌ی کمتری دارند. برای این منظور باید دستورالعمل‌های مختلفی را رعایت کرد که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید

لطفا برای مشاوره با کارشناسان ما شماره موبایل‌تان را ثبت کنید تا در اولین فرصت همکاران بخش فروش با شما تماس بگیرند.

آواتار موبایل
منوی اصلی x